1000

Nerob ojeby bo budes platit pokuty!!!!!!!

Najväčšia sieť online reportérov na Slovensku

BratislavaKultúra

N. Milanová: Variant električkovej trate pred budovou SND môže kultúre spôsobiť nenávratné škody

3 Minút čítania

30.11.2022, Bratislava

Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky (MK SR), občianski aktivisti, architekti, urbanisti a odborníci na akustiku a vibrácie upozorňujú na vážne problémy, ktoré by prinieslo vybudovanie električkovej trate pred novou budovou Slovenského národného divadla (SND), tak ako to plánuje developer s podporou Magistrátu hlavného mesta Bratislava. Výsledky meraní autorov odbornej vibroakustickej štúdie, ktorú si nechal vypracovať rezort kultúry, hovoria v neprospech vybudovania koľajovej trate na vyvýšenej stavebnej konštrukcii reprezentujúcej viadukt či estakádu ponad podzemné garáže a technické priestory SND. Rezort kultúry o tom informoval na webovej stránke.

Odborníci merali vplyvy prejazdov električiek na viacerých miestach v rámci hlavného mesta

Vyvýšené stavebné konštrukcie sa z hľadiska vibroakustiky výrazne prejavujú nízkofrekvenčným dunivým hlukom a vibráciami, s ktorými sa už každý z nás stretol pri prejazde koľajového vozidla cez most, viadukt či estakádu. Tento dunivý hluk sa niekoľkonásobne zvyšuje v uzatvorenom priestore, čo je aj prípad priestorov SND. „Ak odborníci v akustickej štúdii dokazujú, že variant električkovej trate pred novou budovou SND, ktorý presadzuje Magistrát hlavného mesta Bratislava, môže kultúre spôsobiť nenávratné škody, verím, že tento odborný názor bude rešpektovaný všetkými stranami. V tejto veci totiž nejde o politiku, ale o kultúru,“ poznamenala ministerka kultúry Natália Milanová.

Experti, na čele ktorých stál prof. Ing. Stanislav Žiaran, CSc., na základe získaných meraní skonštatovali, že prípadné prejazdy električiek pred novou budovou SND by vygenerovali akustické nízkofrekvenčné vlnenie a dunivý hluk, ktoré môžu negatívne ovplyvniť akustické prostredie v  sálach SND. Okrem toho z vykonaných experimentálnych meraní vibrácií odborníci našli aj zhodu vlastných frekvencií stavebných komponentov (stien, podlahy) budovy s budiacimi frekvenciami generovanými koľajovými vozidlami pri ich prejazde na vyvýšenej konštrukcii (viadukte). „Potvrdzuje to aj veľmi výrazný pomer efektívnych rýchlostí kmitania (vibrácií), ktorý je viac než 10-násobne vyšší na vyvýšenej stavebnej konštrukcii (estakáde, viadukte) ako na zemnom podloží,“ píše sa v analýze.

Odborníci merali vplyvy prejazdov električiek na viacerých miestach v rámci hlavného mesta, a to napríklad aj v Petržalke pri Jantárovej ceste, kde našli konštrukčnú podobnosť (vyvýšenú konštrukciu – viadukt) k navrhovanej trase pred novou budovou SND. „Pomer efektívnych hodnôt zrýchlenia vibrácií je viac ako 5,2-násobne vyšší na viadukte ako na zemnom podloží, čo výrazne zvyšuje nepriaznivé únavové pôsobenie na budovu SND,“ upozorňujú experti. Dopĺňajú, že „vybudenie vlastných frekvencií vlastných tvarov stavebných konštrukcií nie je závislé od rýchlosti koľajového vozidla.“ Čiže ani návrh spomaliť prechod vozidiel električky pred SND nezabráni negatívnym akustickým a vibračným dopadom.

Rovnako sa zamerali aj na vplyv prejazdov električiek v okolí historickej budovy SND a budovy Slovenskej filharmónie (SF), ktoré potvrdili nežiaduce namáhanie stavebných konštrukcií. „Vďaka tomu tak mohli konštatovať, že aj v tomto prípade výrazné dynamické namáhanie vyvýšenej stavebnej konštrukcie (estakády, viaduktu) prostredníctvom maximálnej hodnoty zrýchlenia a efektívnej hodnoty zrýchlenia je nielen v tomto projekte, ale aj dosiaľ realizovaných projektoch jedným z ukazovateľov rýchlejšieho únavového poškodenia budovy SND,“ uviedlo ministerstvo kultúry.

Vedenie ministerstva kultúry už začiatkom augusta požiadalo primátora Bratislavy Matúša Valla o zriadenie pracovnej skupiny. Tá by mala nezávisle posúdiť všetky zistenia odborníkov a navrhnúť riešenia, ktoré nielen zabránia prípadnému stavebnému narušeniu novej budovy SND a jej prevádzky, ale predovšetkým zaručia nerušený kultúrny zážitok návštevníkom a návštevníčkam našej prvej divadelnej scény.

Štúdiu pre ministerstvo kultúry vypracovali experti zo Slovenskej technickej univerzity, ktorí pracujú v tejto oblasti desiatky rokov. „Ich dlhoročná práca sa stretla s mnohými pozitívnymi ohlasmi nielen na domácej, ale aj medzinárodnej scéne. Prof. Žiaran je vedúci odbornej skupiny Technika znižovania hluku a kmitania Slovenskej akustickej spoločnosti pri SAV. Spracoval 135 noriem z oblasti kmitania, akustiky a mechaniky a zúčastňuje sa na procese prijímania medzinárodných akustických noriem, z oblasti hluku a vibrácií riešil 120 projektov pre prax, má za sebou 20 prezentovaných pozvaných a plenárnych prednášok na zahraničných kongresoch a konferenciách, aktívnu účasť na 202 medzinárodných kongresoch a konferenciách doma a v zahraničí, je editorom a predsedom redakčnej rady vedeckého recenzovaného zborníka Noise and Vibration in Practice,“ dodalo ministerstvo.

Zdroj: culture.gov.sk

Súvisiace príspevky
BratislavaBratislavský krajEnviro

Zoo Bratislava otvára 63. sezónu, pre návštevníkov je pripravený program

1 Minút čítania
Bratislava 25. marca (TASR) – Deň plný aktivít čaká všetkých, ktorí prídu v sobotu do zoologickej záhrady v Bratislave. Pri príležitosti otvorenia…
Bratislava

Zoo má nový prírastok v podobe leva juhoafrického, volá sa Samba

1 Minút čítania
      Bratislava 15. marca (TASR) – Zoologická záhrada v Bratislave má od konca minulého týždňa nový prírastok v podobe leva juhoafrického. Samec menom…
KultúraPrešovský krajStará ĽubovňaVýchodné Slovensko

Hrad a skanzen v Starej Ľubovni vlani navštívilo 182.000 turistov

2 Minút čítania
V tomto roku sa múzeum chystá okrem iného reštaurovať dobový nábytok z niekdajšieho kasína v tzv. bielom dome vo Vyšných Ružbachoch. STARÁ…