Site icon Slovenský reportér

Skončil núdzový stav, ktorý zasiahol do základných práv Slovákov

Bratislava 22. februára

Núdzový stav, ktorý Hegerova vláda opätovne vyhlásila od 25. novembra minulého roka na ďalších 90 dní, sa na Slovensku v utorok 22.2.2022 skončil. Tento magický dátum priniesol Slovákom koniec nekončiacich núdzových stavov, ktoré v súvislosti s vyhlásenou pandémiou nového koronavírusu zahájila v marci 2020 vláda Petra Pellegriniho. Predĺženie núdzového stavu bolo sprevádzané aj zákazmi vychádzania a mnohými obmedzeniami, ktoré citlivo zasiahli do základných práv a slobôd Slovákov. Na tieto kroky vlády reagovali veľmi kriticky aj viacerí právnici.

Neustále predlžovanie núdzového stavu vyvolávalo viacero podozrení

Spolu s núdzovým stavom vyhlásila vláda v novembri minulého roka aj zákaz vychádzania. Následne ho od 17. decembra predĺžila do 9. januára 2022 s viacerými výnimkami a s platnosťou len v noci. Opätovne ho už nepredlžovala.

Pôvodne mal byť núdzový stav vyhlásený len na určité obmedzené obdobie. Vláda Igora Matoviča však za pomoci poslancov zmenila ústavný zákon tak, že núdzový stav môže byť predlžovaný prakticky do nekonečna. V núdzovom stave boli obmedzované základné ľudské a politické práva ako napríklad právo na verejné zhromaždenia, či zákaz protestov a zákaz vychádzania.

Niektoré média spájali vyhlasovania núdzového stavu a jeho predlžovania so zámerom vlády vládnuť až do volieb, ako aj s vakcinačnou kampaňou, ktorej cieľom mala byť údajne zaočkovanosť na úrovni 60 až 80% populácie. Neustále predlžovanie núdzového stavu vyvolávalo v spoločnosti aj viacero podozrení, že by mohlo ísť o zneužívanie situácie na politické účely. A ako na tieto počiny vlády reagovali právnici?

Ján Drgonec: V In­dii sú pos­vät­né kra­vy, tak pre­čo by na Slo­ven­sku ne­mo­hol byť pos­vät­ný CO­VID-19?

Ústavný právnik Doc. JUDr. Ján Dr­go­nec, DrSc. pre portál Pravnelisty.sk dňa 28.2.2021 napísal: „Ústav­ný súd SR nep­riz­nal práv­ny vý­znam ús­tav­né­mu zá­ko­nu ob­me­dzu­jú­ce­mu pos­ta­ve­nie vlá­dy pri ob­me­dzo­va­ní zá­klad­ných práv a slo­bôd. Nad us­ta­no­ve­nia ús­tav­né­ho zá­ko­na nad­ra­dil pos­vät­ný CO­VID-19. V In­dii sú pos­vät­né kra­vy, tak pre­čo by na Slo­ven­sku ne­mo­hol byť pos­vät­ný CO­VID-19? Všeo­bec­ne zá­väz­né práv­ne pred­pi­sy na zá­kla­de zá­ko­na vy­dá­va­jú iné štát­ne or­gá­ny – or­gá­ny vý­kon­nej mo­ci. Po­žia­dav­ka ob­me­dzenia zá­klad­né­ho prá­va zá­ko­nom zna­me­ná, že len a je­di­ne parla­ment smie ob­me­dziť zá­klad­né prá­vo ale­bo slo­bo­du. Tú­to pod­mien­ku vlá­da Slo­ven­skej re­pub­li­ky po­ru­ši­la, le­bo ona, a nie parla­ment siah­la na slo­bo­du zhro­maž­ďo­va­nia. Ta­kú prá­vo­moc Ústa­va vlá­de Slo­ven­skej re­pub­li­ky nep­riz­ná­va. Vlá­da Slo­ven­skej re­pub­li­ky zá­ro­veň ned­ba­la ani o to, aby slo­bo­du zhro­maž­ďo­va­nia as­poň ob­me­dzi­la všeo­bec­ne zá­väz­ným práv­nym pred­pi­som.“ http://www.pravnelisty.sk/clanky/a941-aj-v-covidovej-ere-zakladne-prava-maju-chranit-cloveka

Peter Weis: Možno s istotou tvrdiť, že motív vyhlásenia núdzového stavu je mimo akéhokoľvek zákonného rámca

Právnik Peter Weis v jednom vo svojom blogu na stránke akw.sk dňa 11.2.2021 okrem iného napísal: „Náš aktuálny minister zdravotníctva na prelome rokov na TA3 povedal niečo v tom zmysle, že dôvodom na vyhlásenie núdzového stavu je obava, že by ľudia vyšli do ulíc protestovať. Nepovedal, že dôvodom môže byť tak, ako to predpokladajú právne predpisy výlučne obava zo šírenia nákazlivej choroby. Možno teda s istotou tvrdiť, že motív vyhlásenia núdzového stavu je v tomto pohľade mimo akéhokoľvek zákonného rámca. Ani čistenie svedomia výrokom, že ostal pri hlasovaní osamotený, nepostačuje. “ https://akw.sk/covid-19/nudzovy-stav-ako-podklad-pre-biznis/

Žaloby voči štátu: Ak by vláda dnes priznala chybu a veci napravila, urobila by zo seba idiota

Právnici portálu Zalobyvocistatu.sk sa k téme núdzových stavov vyjadrovali aj takto: „Právne dôležitá je tiež tá skutočnosť, že uznesenie vlády nie je žiadnym vykonávacím predpisom. Toto je veľmi dôležitá právna skutočnosť. Uznesenie vlády nie je žiadnym vykonávacím predpisom, a to znamená, že nemožno ním vykonať žiaden zákon. Ak by vláda dnes priznala chybu a veci napravila, urobila by zo seba idiota. Zrušila by tým všetko, čo tu doteraz nezákonne napáchala.“ https://zalobyvocistatu.sk/informacie-advokata/uznesenie-vlady-alebo-nariadenie-vlady-o-nudzovom-stave-uznesenie-sudu-alebo-rozsudok-sudu-o-rozvode-manzelstva/

zdroj: TASR, zalobyvocistatu.sk, akw.sk, pravnelisty.sk

Exit mobile version