KOŠICE – Občianske združenie (OZ) Detská železnica Košice chce kompetentných upozorniť na havarijnú situáciu so stromami v Čermeľskom údolí a to najmä pozdĺž trate Košickej detskej historickej železnice (KDHŽ) a niektorých častí turistického chodníka vedúceho od Ovečky po Alpinku.
Podľa predsedu OZ Detská železnica Ľubomíra Lehotského ide o úseky, kde stromy ako nálety rastú na strmých stráňach nad potokom, ale aj na podmáčaných brehoch Čermeľského potoka. Po takmer 2-týždennej likvidácii popadaných stromov na trati KDHŽ, ktorú odstraňovali dobrovoľníci a pracovníci Slovenského vodohospodárskeho podniku, a. s., sa v dňoch 10. až 11. 2. 2021 na trati ocitlo ďalšie väčšie množstvo nebezpečných vývratov, a to nielen na trati, ale aj na ceste II.tr, zvodidlách, mostíkoch a novom cyklochodníku.
Už sa necítia bezpečne
„Upozorňujeme, že stav s porastom drevín je alarmujúci! Treba túto skutočnosť brať do úvahy, najmä v súvislosti s plánovanou výstavbou cyklochodníka – cyklocestičky vedúcej z Čermeľa na Alpinku. Pred poškodením vozidiel nás neraz zachránil len napnutý telekomunikačný kábel, ako tomu bolo aj dnes. Prestávame sa cítiť bezpečne,“ varuje Lehotský.
Dodal, že odstránenie stromov na trati by mal na základe výzvy a upovedomenia zabezpečiť alebo finančne kompenzovať správca lesa. „Roky nikto túto situáciu neriešil vo vzťahu k detskej železnici, avšak vybudovaním cyklocestičky sa pohyb ľudí v údolí násobne zvýšil, čím sa neúmerne zvýšilo aj riziko nešťastia. Upozorňujeme, že stromy nepadajú iba počas kalamitných situácií, ale aj bežne počas celého roka,“ dodal predseda OZ Detská železnica s tým, že príčinami spomínaného stavu sú podľa odborníkov nestabilný terén, strmý svah, podmáčané brehy, zlý stav stromov, nevhodná skladba drevín, či absencia údržby porastu. Navyše ide aj o dlhoročný dlh v starostlivosti o ochranné pásmo dráhy. V minulosti to bolo až 25 metrov od koľajnice, no štátna železničná firma sa o to nezaujímala a nežiadala výrub drevín v ochrannom pásme dráh.
„Vyzývame kompetentných na riešenie situácie! Naše občianske združenie ponúka pomocnú ruku. Napríklad formou dobrovoľníkov, práce, skromnej techniky či železničnej techniky, ktorá by mohla byť nápomocná najmä pri zvoze dreva z nedostupných oblastí,“ uzavrel Lehotský.