1000

Nerob ojeby bo budes platit pokuty!!!!!!!

Najväčšia sieť online reportérov na Slovensku

Slovensko

Od najväčšej leteckej tragédie uplynulo 15 rokov. Vyžiadala si 42 obetí

2 Minút čítania

Dnes uplynulo 15 rokov od pádu vojenského lietadla An – 24V, ktoré 19. januára 2006 pri maďarskej obci Hejce narazilo do kopca Borsó. Na palube lietadla bolo vrátane členov posádky 43 ľudí. Väčšinou šlo o vojakov, ktorí sa vracali z mierovej misie KFOR v Kosove.

V osudný deň, 19. januára 2006 o 17:15 odštartovali z letiska v kosovskej Prištine dve slovenské vojenské lietadlá. Ich pristátie bolo naplánované približne o 19.40 na letisku v Košiciach. Bohužiaľ, jedno z lietadiel krátko po začatí priblíženia na pristávanie havarovalo. Narazilo do už spomínaného vrchu Borsó pri slovensko – maďarských hraniciach. Išlo o lietadlo Antonov An – 24 V vyrobené v roku 1969 samostatnej dopravnej letky v Kuchyni.

Prvé hlásenie o nehode dostalo Centrum riadenia vzdušných operácií o 19:38, pričom v priebehu niekoľkých minút vyhlásila Letecká pátracia záchranná služba pohotovosť prvého stupňa. Na miesto nehody vzlietol z leteckej základne Sliač vrtuľník Mi – 17, ktorý približne o pol deviatej večer miesto nehody lokalizoval. O pol hodinu neskôr prekročili slovensko – maďarskú hranicu štyri sanitky a košickí hasiči. Záchranári však v ťažko prístupnom teréne iba jediného pasažiera, ktorý prežil. Išlo o nadporučíka Martina Farkaša, ktorý bol transportovaný do košickej nemocnice na oddelenie ARO.

rosky lietadla An-24 boli neskôr prevezené na leteckú základňu v Prešove , kde ich podrobili dôkladnému vyšetrovaniu. Príčina nešťastia nebola napriek nájdeniu funkčných čiernych skriniek celkom jasná. Napokon sa však potvrdila domnienka, že prvotnou príčinou bolo zlyhanie ľudského faktoru. Posádka sa zrejme dopustila primárnej navigačnej chyby, keď sa lietadlo nepribližovalo ku košickému letisku nížinným údolím Hornádu, ale letelo východnejšie, nad kopcami Zempléni-hegység. Podľa záverov vyšetrovacej komisie nemalo lietadlo správne nastavený rádiový výškomer, pričom posádka zle odhadla prechod z prístrojového na vizuálne priblíženie k letisku v Košiciach. Pri klesaní nevyužila prístroje, ktoré mala k dispozícii a nedodržala bezpečnú výšku nad terénom.

Po vyše desiatich rokoch sa však niektorí pozostalí dožadujú nového vyšetrenia havárie. Podľa nich nie sú závery vyšetrovania správne a neboli vzaté do úvahy všetky dôkazy. Havária vojenského lietadla pri obci Hejce bola najväčšou v histórii slovenského letectva. Po nehode odstúpil vtedajší minister obrany Juraj Liška. Po nehode bol na Slovensku vyhlásený 24 – hodinový štátny smútok. Pamätník obetiam nešťastia je na na vrchu Borsó priamo na mieste, kde lietadlo vrazilo do stromov. Druhý je v obci Hejce.

BM, Foto: TASR

Súvisiace príspevky
Slovensko

V noci zo soboty na nedeľu začne platiť stredoeurópsky letný čas

2 Minút čítania
      Bratislava 25. marca (TASR) – V nedeľu 26. marca začne na Slovensku – podobne ako vo viacerých európskych štátoch – platiť letný…
Slovensko

Biskupi k 35. výročiu Sviečkovej manifestácie: Hľadajme to, čo nás spája

2 Minút čítania
      Bratislava 25. marca (TASR) – Jedným z nadčasových odkazov Sviečkovej manifestácie je schopnosť zjednotiť sa a hľadať skôr to, čo nás spája,…
Slovensko

Deň hvezdární a planetárií ponúkne cez víkend podujatia pre verejnosť

1 Minút čítania
      Košice 20. marca (TASR) – Deň hvezdární a planetárií 2023 sa uskutoční počas víkendu 25. a 26. marca v rôznych slovenských astronomických…