1000

Nerob ojeby bo budes platit pokuty!!!!!!!

Najväčšia sieť online reportérov na Slovensku

Ekonomika

Odborníčka NBS: Najlepší ochranca spotrebiteľa je sám vzdelaný a rozhľadený spotrebiteľ

3 Minút čítania

13.12.2022, BRATISLAVA. Výkonná riaditeľka Úseku dohľadu a ochrany finančných spotrebiteľov Národnej banky Slovenska (NBS) Júlia Čillíková hovorí o množstve podvodov, ktoré sa neustále dejú vo virtuálnom priestore. Podľa nej Slováci vo finančnej gramotnosti nevynikajú. Tvrdí, že úlohou štátu prijímať kompenzačné opatrenia najmä pre nízkopríjmové domácnosti.

„Poučka „vysoký potenciálny výnos sa rovná vysoké riziko straty“ stále platí, nech sa vás ktokoľvek bude snažiť presvedčiť o inom.“

Internet a virtuálny priestor je hotovou studnicou rôzne sofistikovaných podvodov. Vo finančnej gramotnosti nevynikáme, o čom nám hovoria aj podania finančných spotrebiteľov. Byť vzdelaný a v strehu, nerobiť „školácke“ chyby nám môže ušetriť hlavu v smútku. Je úlohou štátu prijímať kompenzačné opatrenia najmä pre nízkopríjmové domácnosti, aby sa nedostali ešte do väčších finančných problémov.“

Júlia Čillíková

Najlepší ochranca spotrebiteľa je sám vzdelaný a rozhľadený spotrebiteľ

Čillíková tvrdí, že internet a virtuálny priestor je hotovou studnicou rôzne sofistikovaných podvodov. Čo sa týka internetových a finančných podvodov, za najviac ohrozenú skupinu považuje Čillíková skupinu seniorov. „Mohli by sme hovoriť o naivite, dôverčivosti, túžbe rýchlo zbohatnúť, náklonnosti veriť hoaxom, ale ja si to vysvetľujem najmä nízkou finančnou gramotnosťou. Najlepší ochranca spotrebiteľa je sám vzdelaný a rozhľadený spotrebiteľ. Pokiaľ vychádzam z našich skúseností z podaní, podvodníci „šijú na mieru“ podvody jednotlivým cieľovým skupinám. Starších ľudí lákajú na iné „produkty“, mladých ľudí, ktorí hľadajú výnos a dobrodružstvo, zas na iné. Ale s určitosťou môžeme povedať, že seniori patria medzi viac ohrozenú skupinu,“ uviedla riaditeľka.

Čillíková upozorňuje, že najviac prípadov je takých, keď podvodníci získajú údaje tak, že podsunú falošný mail alebo SMS, ktoré sa tvária, že sú z banky, alebo volajú ako „zamestnanci“ banky a na telefóne sa skutočne zobrazí, že volajúcim je banka. „Alebo jednoducho ľudia kliknú na podvodný link a umožnia hackerom prístup k počítaču, respektíve k internetbankingu. No a ešte stále sa objavujú totálne nesofistikované podvody s dedičstvom, manželmi a podobne, ktoré sľubujú, že ak im pošlete nejakú sumu peňazí, všetko sa na dobré obráti a vy budete bohatý a zdravý,“ spomenula Čillíková.

Ďalším pomerne nesofistikovaným, ale často sa vyskytujúcim „produktom“ je možnosť veľmi rýchlo a veľlmi výhodne zarobiť, a pokiaľ sa nerozhodnete rýchlo, tak o túto nikdy sa neopakujúcu šancu prídete. „Poučenie je jednoduché – ak vám niekto ponúka niečo nadpriemerne výhodné a ešte aj hovorí, aké máte šťastie, že táto ponuka prišla k vám, je rozumné spozornieť a preveriť si to,“ dodala Čillíková.

 Na Slovensku veľa tých presných a čerstvých čísel nemáme

Podľa Čillíkovej na Slovensku chýbajú „presné a čerstvé čísla“. „Preto nám zostal len pocit, že vo finančnej gramotnosti nevynikáme, o čom nám hovoria aj podania finančných spotrebiteľov, ktoré sú často smutným obrazom reality a finančnej „negramotnosti“. Hovoria o tom aj údaje z posledných meraní finančnej gramotnosti, na ktorých sa obyvatelia Slovenska zúčastnili,“ povedala riaditeľka.

Gramotnosť 15-ročných Slovákov je pod priemerom OECD

Čillíková apeluje, že problém je v systéme vzdelávania našej mládeže a celkovo v prístupe k vzdelávaniu. Spomína predovšetkým merania čitateľskej a matematickej gramotnosti PISA 2018, čo bolo meranie u 15-ročných žiakov. „Výsledky ukázali, že sú pod priemerom OECD a oproti meraniu v roku 2015 nám niektoré krajiny ešte viac ušli. Rovnako v poslednom, ale už naozaj dosť starom OECD Programe medzinárodného hodnotenia kompetencií dospelých – PIAAC, do ktorého sme sa naposledy zapojili v roku 2012, bol výsledok nelichotivý. Škoda, že našou odpoveďou na PISA 2018 bolo nezapojiť sa do ďalšieho prieskumu v roku 2021,“ skonštatovala Čillíková, podľa ktorej je ťažké predpokladať, že keď sme podpriemerní v čitateľskej a matematickej gramotnosti, tak budeme super vo finančnej gramotnosti. „O systémovom riešení sa veľa v spoločnosti diskutovalo, ale my sme na sťažnostiach spotrebiteľov videli, že sa veľa nepohlo,“ doplnila Čillíková.

Zdroj: nbs.sk

Súvisiace príspevky
Ekonomika

Premiér: Čísla hovoria jasnou rečou, samosprávy majú viac peňazí, ako sa čakalo

1 Minút čítania
      Bratislava 24. marca (TASR) – Štát kompenzoval 90 percent prostriedkov, ktoré zaťažili rozpočty samospráv v dôsledku minuloročných legislatívnych opatrení. Mestá, obce i…
Ekonomika

Zoznamy potravín, pri ktorých budú reťazce garantovať rovnakú cenu počas troch mesiacov

1 Minút čítania
Zoznamy potravín, pri ktorých budú reťazce garantovať rovnakú cenu počas troch mesiacov, si môžete pozrieť na našom webe: https://bit.ly/404VCTg. ČO JE PROTIINFLAČNÁ…
Ekonomika

PODPORUJEME INICIATÍVU OBCHODNÍKOV NA STABILIZÁCIU CIEN POTRAVÍN

1 Minút čítania
Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR (MPRV SR) víta iniciatívu obchodníkov, ktorá vznikla po vyhodnotení Deklarácie o prejave dobrej vôle vo veci…