V uplynulých dvoch „kovidových“ rokoch sa v slovenských školách udialo mnoho turbulencií, ktoré vystavili žiakov, rodičov a tiež pedagógov novým situáciám a výzvam. Čo sa týka pedagógov, tí museli výjsť zo svojej komfortnej zóny a otvoriť sa novým spôsobom v procese riadeného vzdelávania.
Ani v posledných dňoch tomu nebolo inak. Pedagógovia učili jednu hodinu online, ďalšiu offline a následne aj hybridne. Pre TASR to potvrdila viceprezidentka Slovenskej komory učiteľov (SKU) Soňa Puterková v súvislosti so zhoršujúcou sa pandemickou situáciou na Slovensku, ktorá sa dotýka aj vyučovania v školách.
„K tomu ešte tento učiteľ zastupuje tých, ktorí sú chorí alebo v karanténe,“ povedala Puterková. V niektorých školách využívajú podľa jej slov aj možnosť obrátenej dištančnej výučby (učiteľ učí z domu a trieda je v škole), aby sa zabezpečila kvalita vzdelávacieho procesu.
„Do učební, kde je to potrebné, sa priebežne presúvajú kamery, slúchadlá, prípadne ďalšia technika, pretože mnohé školy stále nie sú na túto situáciu dostatočne vybavené,“ skonštatovala viceprezidentka SKU. Stresujúce je podľa nej aj to, že učiteľ často nevie, ako sa situácia počas dňa vyvinie a musí byť preto pripravený na všetky možnosti.
Viaceré učiteľky pre TASR potvrdili, že po vianočných prázdninách, keď sa žiaci vrátili naspäť do škôl, sa situácia postupne zhoršuje a čoraz viac žiakov sa dostáva do karantény. Zároveň sa učiteľky zhodli na tom, že vyučovať žiakov v triede prezenčne a zároveň aj tých, ktorí sú doma a vzdelávajú sa dištančne, je dosť zložité.
Psychiku učiteľov podľa Puterkovej mimoriadne zhoršuje i fakt, že ani napriek tejto záťaži sa vláda učiteľmi nezaoberá a ich oprávnené nároky s prehľadom ignoruje. „Pri aktuálnej inflácii a medziročnom raste priemernej mzdy v hospodárstve je kolektívna zmluva vlády s odbormi skôr výsmechom než príspevkom k atraktivite našej profesie,“ dodala.
zdroj: TASR