Z ochorenia sa v domove sociálnych služieb vyliečilo 43 klientov, zastavil sa aj prudký nárast nových prípadov. Z vírusu COVID-19 sa lieči ešte tretina klientov.
Situácia v Špecializovanom zariadení a zariadení pre seniorov Arcus v Košiciach sa po vyše dvoch týždňoch zlepšuje. Ako nás informovala hovorkyňa Košického samosprávneho kraja (KSK) Anna Terezková, kým v pondelok 1. februára bol ešte počet nakazených 110, k dnešnému dňu (4. 2. 2021), má COVID-19 približne tretina klientov, teda 66. V nemocnici je aktuálne deväť klientov. „Tieto čísla nám dávajú dobrú spätnú väzbu na účinnosť opatrení, ktoré boli v rámci krízového riadenia prijaté v zariadení. Vďaka viacnásobnému PCR testovaniu sa podarilo včas identifikovať pozitívnych a izolovať ich od zdravých klientov. Ťažšie stavy sme mohli stabilizovať vďaka tomu, že sme urgentne zabezpečili kyslíkové prístroje a novoregistrované lieky. Napriek tomu, že po vypuknutí nákazy bol problém zabezpečiť lekára, krízové riadenie to dokázalo v krátkom čase,“ informoval predseda Košického samosprávneho kraja Rastislav Trnka.
Napriek zlepšeniu treba výpomoc
V zariadení sa zastavil prudký nárast nových prípadov a za posledné tri dni pribudlo jedno úmrtie. Z ochorenia sa vyliečilo už 43 klientov. Zastavilo sa aj šírenie vírusu. Do práce sa po chorobe postupne vracajú aj zamestnanci. Zatiaľ je stále nevyhnutná aj externá personálna výpomoc. O klientov sa v súčasnosti starajú aj zdravotníci a ošetrovatelia z DSS Via Lux z Barce, DSS Lumen z Trebišova aj pracovníci z humanitárnej organizácie ADRA. V zariadení sa striedajú v sedemdňových turnusoch, zostávajú tam 24 hodín denne. „V súčasnosti sú klienti izolovaní v rámci šiestich poschodí zariadenia. Nakoľko postupne pribúdajú vyliečení, časť zariadenia budeme môcť reprofilizovať tak, aby na samostatnom poschodí boli iba negatívni klienti. Presuny budeme posudzovať veľmi individuálne, nakoľko mnohí z klientov majú aj ďalšie ochorenia a ich pohyb je obmedzený,“ upresnil poverený riaditeľ zariadenia Vojtech Hintoš.
Na starkých sa môžu pýtať cez infolinku
Stav klientov si môžu rodinní príbuzní v pracovných dňoch preveriť na infolinke 0910 624 826. Zároveň personál zariadenia aktívne kontaktuje príbuzných klientov s najťažším stavom. Koronavírus vypukol v zariadení v polovici januára. Odvtedy zomrelo 29 klientov s COVID-19, čo je viac, ako vo zvyšných dvanástich župných zariadeniach sociálnych služieb za celú pandémiu. V Arcuse bolo pôvodne plánované očkovanie klientov aj zamestnancov. Pre vysoký výskyt ochorenia bola vakcinácia odložená. Dosiaľ nebol zaočkovaný žiaden klient tohto zariadenia.