1000

Nerob ojeby bo budes platit pokuty!!!!!!!

Najväčšia sieť online reportérov na Slovensku

Košický krajVýchodné Slovensko

Transparency International: Košický kraj sa rúti do problémov s autobusmi. Župa: Zvládneme to.

4 Minút čítania
ilustračné foto: Slovenský Reportér

KOŠICE – Na verejnosti ešte stále rezonujú problémy s medzimestskou autobusovou dopravou v Bratislavskom kraji. Podľa Transparency International Slovensko (TIS) môžu podobné problémy nastať aj v Košickom samosprávnom kraji (KSK).

Od nového roka podľa nových zmlúv

„Župa si napriek rok a štvrť trvajúcim prípravám vyhradila na tender napokon len pár týždňov. Ukončiť takéto náročné verejné obstarávanie v takom krátkom čase by bolo naozaj výnimočným počinom. V Košickej župe pritom roky vedia, že nové zmluvy na prímestskú autobusovú dopravu bolo potrebné vysúťažiť najneskôr v priebehu roka 2021. Od 1. januára 2022 už totiž musia v tomto kraji jazdiť dopravcovia podľa nových zmlúv,“ tvrdí Peter Demčák z TIS.

Podľa Demčáka aj keď zámer vyhlásiť súťaž nových dopravcov oznamoval kraj ešte v auguste 2020, predbežné oznámenie o začatí prípravných trhových konzultácií bolo napokon zverejnené až koncom októbra 2021. KSK informoval o súťaži vo vestníku 18. novembra 2021. Pritom ide o tender na poskytovanie medzimestskej autobusovej dopravy za 456 miliónov eur bez DPH.

Stihnú to?

Obálky s ponukami sa majú otvárať 15. decembra, čiže o zhruba dva týždne. Na tak významný tender s reálnym dosahom pre celý kraj v hodnote takmer pol miliardy eur je to podľa nás nesmierne krátka lehota. „Pre župu pritom nejde o náhly, neočakávaný tender. Na jeho kvalitnú prípravu mala niekoľko rokov. Dokonca aj mimoriadne pandemické podmienky, ktoré mohli mať teoretický dopad na lehoty a prípravu súťaže, trvajú už druhý rok a nie sú niečím novým,“ uvádza ďalej Demčák.

KSK: Dvojročná príprava

Kraj odmieta tvrdenia TIS. Argumentuje tým, že sklz vo verejnom obstarávaní zapríčinilo viacero faktorov. Podľa hovorkyne KSK Anny Terezkovej prieskum trhu na právne a poradenské služby a zabezpečenie verejného obstarávania prebiehal dva mesiace, od začiatku júla do konca augusta 2021. „Príprava samotnej verejnej súťaže na dopravcov v prímestskej autobusovej doprave prebiehala približne dva roky. Proces verejného obstarávania na dopravcov začal KSK v auguste 2020 zverejnením zámeru vyhlásiť verejnú súťaž na dopravcov v prímestskej autobusovej doprave v Úradnom vestníku EÚ,“ informovala hovorkyňa.

Začali pred dvoma rokmi

KSK vykonal prieskum trhu, v tomto prípade advokátskych spoločností, ktoré majú skúsenosti so zabezpečením právnych služieb v oblasti verejných obstarávaní. Na základe zverejnených zmlúv bol vykonaný prieskum cien, resp. odmien za služby tohto charakteru.

Dodala, že čo sa týka termínu vyhlásenia verejného obstarávania, kraj ho pripravoval približne dva roky. „Rozhodujúce strategické dokumenty KSK, ktorými sú Plán udržateľnej mobility a Plán dopravnej obslužnosti KSK, ktoré určujú princípy nových súťaží na obsluhu územia, spôsob a rozsah objednávaných služieb, boli schválené Zastupiteľstvom KSK 26. 10. 2020. Zámer vyhlásiť verejnú súťaž na dopravcov v prímestskej autobusovej doprave oznámil Košický samosprávny kraj v oznámení zverejnenom v Úradnom vestníku EÚ v auguste 2020,“ upresnila Terezková. V roku 2021 prebiehala príprava podkladov potrebných na vyhlásenie verejnej súťaže.

Komplikácie – pandémia a ekologické normy

KSK sa navyše bráni tým, že prieskumy a predpoklady o ďalšom vývoji vychádzali v uvedených dokumentoch z údajov pred pandémiou, rozsah a charakter dopravných služieb museli byť v priebehu roka niekoľkokrát upravené podľa zmeneného vývoja dopravného dopytu cestujúcich. Následne museli byť podmienky skoordinované vzhľadom na vytvorenie spoločného integrovaného dopravného systému na území KSK a PSK, tzn. jednotnú podobu zmluvy a štandardov dopravnej obslužnosti, ktoré budú v budúcnosti garantovať rovnaké podmienky a povinnosti dopravcov pri prevádzke IDS. „Keďže štát nekompenzoval samosprávnym krajom výpadky tržieb spôsobené pandémiou, KSK prispôsoboval pôvodné zámery a spracoval nové modely valorizácie a aktualizácie nákladov. Rovnako boli vypracované také mechanizmy v zmluve, ktoré zohľadnia zmeny v tržbách od cestujúcich aj aktuálne možnosti rozpočtu Košického samosprávneho kraja, no zároveň umožnia počas platnosti zmluvy korektný a objektívny mechanizmus realizácie zmien v rozsahu dopravnej obslužnosti bez negatívnych ekonomických dopadov na dopravcov aj objednávateľa,“ konkretizovala hovorkyňa.

Svoju úlohu zohrali aj legislatívne úpravy o podpore ekologických a energeticky úsporných vozidiel cestnej dopravy. Ustanovenia, ktoré sa menili, mohli mať podľa KSK vplyv na podmienky zmlúv a náklady pri zabezpečení dopravcov v prímestskej autobusovej doprave. Prípravami legislatívnych úprav sa počas uplynulých dvoch rokov zaoberalo aj Združenie samosprávnych krajov SK8. Znamená to, že meniace sa podmienky vyplývajúce zo zmien zákona a smernice mali vplyv aj na túto verejnú súťaž.Ostáva len dúfať, že KSK skutočne nič nepodcenil a počas prvých dní nového roka 2022 nás nečaká podobný scenár ako v Bratislavskom kraji.

Súvisiace príspevky
KošiceKošický krajVýchodné Slovensko

Na burze v Budimíri uvidíte v sobotu aj veterány

1 Minút čítania
Budimír: V sobotu 15. apríla sa v Budimíri uskutoční už tradičná burza starožitností. „Budimírska burza má tradíciu už o roku 2004, keď…
Košický krajMichalovceVýchodné Slovensko

V Michalovciach zajtra vyhlásia výsledky fotografickej súťaže

1 Minút čítania
Michalovce: Krajská hvezdáreň a Zemplínske kultúrne centrum, zariadenie Košického samosprávneho kraja, je z poverenia Národného osvetového centra v Bratislave organizátorom regionálneho kola…
KošiceKošický krajVýchodné Slovensko

Chinaski v Košiciach pokrstia nový album na spoločnom koncerte s Lukášom Adamcom

1 Minút čítania
Košice: Jedna z najpopulárnejších českých kapiel Chinaski dorazí do Košíc 14. apríla. V košickej Kunsthalle predstaví a pokrstí nový album Frihet. Dvanásty…