Bola to sláva, keď pred zhruba vyše týždňom obnovila Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) prevádzku na trati Bratislava – Komárno. Presnejšie, ZSSK nahradila súkromného dopravcu. Už menej slávy priniesol fakt, že ZSSK stiahla z východného Slovenska aj tých pár moderných súprav, ktoré tu premávali. Časť z nich putovala i do Žilinského kraja, kde sa rekonštruujú trate. Aj to majú východniari chápať. Aj to, že podľa ZSSK je trať Bratislava – Komárno vyťaženejšia, ako tá pod Tatrami, lebo prepraví viac cestujúcich. Bodaj by nie. Ak by trate a úroveň väčšiny vlakov na východe zodpovedali modernému štandardu, tak by prepravili oveľa viac cestujúcich. Nehovoriac už o intenzite vlakových spojov. Zážitkom je aj cestovanie na trati Košice – Prešov – Lipany. Hlavne ak si ľudia v strednom veku pamätajú, že sa v nich vozili ešte ako deti a už vtedy mali niečo za sebou.
Z východu sa preto oprávnene ozvali protestné hlasy, že im berú moderné vlakové súpravy, ktoré premávali na trase Lipany – Prešov – Košice – Čierna nad Tisou, ako aj pod Tatrami. Ozval sa predseda Prešovského samosprávneho kraja aj primátori či starostovia dotknutých miest a obcí. A čo ZSSK? Nuž, bránili sa tým, že na východ Slovenska boli ako náhrada presunutých „až“ desať modernizovaných vozňov (v rokoch 2010 – 2015) a pod Tatry zase dieselové jednotky prezývané „Mravce“ vyrobené v rokoch 2017 – 18. To znie síce krásne, ale aj tak vyvstáva otázka, na čo boli dobré tieto presuny? A prečo úžasné a modernizované vozne nenasadili na trati Bratislava – Komárno, ale na východnom Slovensku?
Odpoveď sa dá tušiť. Napokon, ZSSK má na východnom Slovensku citujem „problémy na trati Bardejov – Prešov, kde je koľajový zvršok v zlom stave a poškodzuje nové jednotky. Z tohto dôvodu sú tam prednostne nasadzované staršie vozidlá. Tento problém riešia Železnice Slovenskej republiky (ŽSR). Najmenej nových vlakov má spoločnosť na trati Košice – Lipany, a preto tam od budúceho roka začnú prichádzať nové vozne.“ ZSSK tým akoby vlastne priznali, že keď sú trate rozbité, tak tam vlastne ani nové vlaky netreba. Hoci jedným dychom dodávajú, že už na budúci rok sa východ Slovenska vraj dočká prvých nových vlakov.
To sú už viac – menej známe fakty. Čerešnička na torte však príde práve teraz. ZSSK v pondelok slávnostne oznámili, že Trenčiansky a Žilinský kraj dostanú 10 nových vlakových súprav. Dovolím si jednu citáciu z tlačovej správy ZSSK vydanej v pondelok 21. 12. 2020: „Na v decembri dodané prvé vozidlá máme výborné ohlasy od rušňovodičov i cestujúcich. Po pandémii a rekonštrukcii žilinského okruhu bude týchto 25 Panterov skvelou pevnou kostrou regionálnej dopravy v okolí Žiliny,“ povedal dnes Filip Hlubocký, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK. Teda v spomínaných krajoch pôjde už celkovo o 25 nových vlakov.
Asi každému napadne, že tým pádom môžu ZSSK presunúť nové vlakové súpravy z Trenčianskeho a Žilinského kraja na trať Bratislava – Komárno.
A hodí sa írečitá východniarska reakcia – ta ce ňeporaži?