Najnovšie sa k produktom, ktorých ceny pôjdu hore zaradili aj pneumatiky. Príčina je zaujímavá. Budú chýbať sadze a kvôli Covidu v Ázii zdražel kaučuk.
Aj tesnenia a hadice
Ako píše portál idnes.cz, hlavným plnivom pre zmes na výrobu pneumatík sú sadze. Ich najväčším dodávateľom bolo doteraz Rusko. „Gumárenský priemysel varuje pred obmedzením výroby kvôli nedostatku dodávok sadzí z Ruska. Nemecká asociácia gumárenského priemyslu WDK oznámila, že dôsledky rusko – ukrajinského konfliktu pocítia vo všeobecnosti výrobcovia produktov z gumy. vrátane pneumatík, hadíc a tesnení. Zasiahnutí sú hlavne dodávatelia automobilového priemyslu,“ upozorňuje magazín Autoweek. Dodávky sadzí z Ruska zlyhávajú Vyše tretina sadzí pre gumárenský priemysel pochádza z Ruska. „Ruské dodávky zlyhávajú a európske kapacity nestíhajú uspokojiť dopyt,“ povedal generálny riaditeľ WDK Boris Engelhardt.
Ako už bolo spomenuté, výrobcovia používajú sadze ako plnivo do pneumatík. Predstavujú zhruba štvrtinu hmotnosti pneumatiky. Doteraz sa vo výrobe používali hlavne „primárne“ sadze, ktoré vznikali nedokonalým spaľovaním látok s vysokým obsahom uhlíka. práve preto sa používajú ako plnivo do kaučuku. „Predlžujú životnosť pneumatík, ich odolnosť voči opotrebeniu, i priľnavosť k povrchu. Na výrobu pneumatík sa spotrebuje okolo 85% svetovej produkcie sadzí a dopyt po nich prekračuje ponuku,“ písal ešte v júli 2020 magazín Odpady.
Ceny kaučuku stúpajú
Nedostatok sadzí nie je jedinou komplikáciou v gumárenskom priemysle. Aby toho nebolo málo, rastú aj ceny surového prírodného kaučuku. V Thajsku, ktoré je jeho kľúčovým producentom, vzrástla jeho cena niekoľko dní po začiatku vojny na Ukrajine o 40 percent. Ázijský kaučuk používajú čínski aj európski výrobcovia pneumatík. Všetci bez rozdielu ale musia svoje výrobky dopraviť do Európy. Preto je logistika ďalším kritickým miestom.
Bez ohľadu na vojnu na Ukrajine sa do cien a oneskorenia dopravy premieta aj nová vlna Covidu, ktorá zasahuje ďaleký Východ. Tamojšie štáty vrátane Číny sa doteraz úspešne vyhýbali vlne variantu omikron. No tá ich už zasiahla. Hlavne čínske úrady tak reagujú obmedzeniami, ktoré zasahujú aj logistiku. Kvôli súčasnej situácii sa nedá využiť ani alternatívna železničná doprava cez Rusko.
Jedinou dobrou správou je, že väčšina pneumatík na letnú sezónu je už vyrobená. Tou zlou je, že čoskoro sa majú začať vyrábať zimné pneumatiky. A práve do ich (ne)dostatku a cien sa premietnu spomínané faktory.
Zdroj: idnes.cz, Autoweek, magazín Odpady ilustračné foto: unsplash.com